زنبور بازار
زنبور بازار
بره موم و خواص آن

آشنایی با بره موم و خواص آن

آشنایی با بره موم و خواص آن

    درباره بره موم و خواص آن چه می دانید؟ همان طور که می دانید بره موم یکی از محصولات زنبور عسل است که معمولا بیشتر افراد نسبت به خواص درمانی آن آگاهی چندانی ندارند.

    بره موم به عنوان یک ماده ی رزینی شناخته می شود که به وسیله ی زنبور عسل از مواد ترشح شده از گیاهان و شکوفه ها جمع آوری شده و با آنزیم های زنبور عسل، موم و گرده گل ترکیب می شود.

    در لغت یونانی به این ماده Propolis گفته می شود که به معنای دفاع از کندو است. زنبورهای عسل از این ماده برای نرم تر شدن دیواره های داخلی کندو و حفره های شان زنبور عسل استفاده می کنند. البته بره موم از خواص آنتی باکتریال نیز برخوردار است که این امکان را دارد که از کلونی در برابر بیماری ها محافظت کنند.

    درباره بره موم و خواص آن باید بگوییم که این ماده به علت دارا بودن خواص آنتی باکتریال و ایجاد بی حسی موضعی مورد استفاده و توجه تمدن های قدیمی جهان قرار می گرفته داشته و از آن به عنوان درمان جراحات و زخم ها و سرماخوردگی به شکل وسیعی مورد استفاده قرار می گیرد. برای آشنایی بیشتر با این محصول زنبور عسل با زنبور بازار مرجع نیازمندی های زنبورداران همراه باشید.

بره موم و خواص آن
بره موم

بره موم و خواص آن در درمان بیماری ها

    خاصیت آنتی باکتریال و ضد عفونی کنندگی:

    درباره بره موم و خواص ضد عفونی کنندگی آن باید بگوییم که پژوهشگران زیادی طی مطالعات خود در این زمینه اثبات کرده اند بره موم در مقابل میکروارگانیزم های در ارتباط با التهاب لثه در افرادی که به ویروس اچ آی وی مبتلا هستند نتایج امیدوارکننده ای را نشان داده اند. از دیگر خواص این ماده ی شفا بخش می توانیم به تاثیرات آن بر بره موم بر گروه های استرپتوکوک موتانس است که بیانگر قدرت این ماده است که ترکیبات آن به عنوان عوامل کاریواستاتیک است که موجب توسعه ی فرآورده های بیوتکنولوژیک است که در جهت کنترل پوسیدگی دندان و اکثر بیماری های عفونی می شود.

    ضد تومور:

    در ادامه معرفی بره موم و خواص آن محققین مختلف از طریق آزمایش بر روی موش های آزمایشگاهی در ارتباط با تومور مغزی نشان داده شده است که فعالیت سیتوتوکسیک این ماده در آزمایشگاه با کمک خطوط سلولی متعدد به کار گرفته شده است. وجود ترکیبات ضد سرطان در بره موم باعث شده که مسیرهای بیوشیمیایی و ژنتیکی مختلف را که باعث پیشرفت سرطان می شود سرطان را مورد هدف قرار بدهند.

    درمان زخم ها:

    در مورد اثر بره موم و خواص آن بگوییم که استفاده ی این ماده بر روی زخم به شکل ضماد به میزان زیادی اثرات شفا بخش داشته و باعث بهبود زخم می شود. طی آزمایشاتی مشخص شده است که افرادی که از زخم های مزمن رنج می بردند و از درد شکایت داشتند با مصرف این ماده التیام پیدا کرده اند.

    این ماده به عنوان یک گزینه مناسب برای درمان زخم های ناشی از سوختگی و همچنین به عنوان تقویت کننده ی فعالسازی رشد و تکثیر سلول های پوستی به شمار برود. در ارتباط با تاثیر درمانی آن در مورد التیام زخم ها باید بگوییم که این ماده براساس تحلیل های کیفی و کمی موجب تجزیه و ایجاد کلاژن نوع 1 و 3 شده و این مسئله نشان دهنده ی این امر است که مصرف بره موم باعث می شود که یک محیط بیوشیمیایی مطلوب ایجاد شده و موجب رشد مجدد سلول های بافت پوششی پوست شوند.

آشنایی با بره موم و خواص آن
تولید بره موم توسط زنبور عسل

    درمان ریزش مو:

    با استفاده از این ماده سلول های بیشتری در رشد موها درگیر می شوند و می توانیم بگوییم که این ماده موجب تحریک پیاز مو شده و باعث می شود که از ریزش آن جلوگیری شود.

    بهبود ایمنی سیستم دفاعی بدن:

    از دیگر موارد اثرات بره موم و خواص آن تاثیر بر ارتقای سطح ایمنی بدن است محققان ادعا می کنند که مصرف این ماده باعث می شود که به نوعی نحوه فعالیت و تنظیم سیستم دفاعی بر روی گیرنده ها سلولی تاثیر داشته و باعث تولید سیتوکین و فعالیت های ضد قارچی شود البته این مسئله بستگی به دوز مصرف بره موم نیز دارد. از دیگر خواص آن می توانیم به تولید آنتی بادی اشاره کنیم که با استفاده از آنتی ژن های مختلف افزایش پیدا می کند. این امر با استفاده بره موم در تولید واکسن ها به اثبات می رسد.

    ترمیم کننده پوست:

    ممکن است پوست شما به هر دلیلی مانند اشعه ی آفتاب، آکنه، مصرف دخانیات آسیب دیده یا دچار چین و چروک باشد با مصرف بره موم می توانید این مشکلات را حل نمایید.

    بره موم و خواص آن بر بیماری روده:

    با توجه به اینکه تعداد زیادی از مردم جهان با بیماری هایی نظیر زخم و التهاب معده و روده دست و پنجه نرم می کنند و افراد همواره به دنبال درمان بیماری ها به شیوه طبیعی هستند. بره موم در درمان بیماری روده تاثیرات ویژه ای داشته و اثر بخشی آن در مورد بیماری های روده موثر بوده  همچنین این ماده به درمان بیماری های پاتولوژیک نیز کمک شایانی می کند.

    بهبود عملکرد ریه:

    از دیگر خواص بره موم می توانیم به تاثیر آن در بیماری آسم اشاره کنیم. براساس مطالعات ثابت شده است که این ماده باعث ایجاد تاثیرات مفیدی برای بیماری های انسداد ریوی و سرطان ریه داشته همچنین می تواند برای همه ی بیماری های تنفسی و ریوی تاثیر مثبتی داشته باشد.

    با توجه به اینکه بره موم عموما در بین مردم یک ماده ی ناشناخته محسوب می شود قصد داریم برای آشنایی بیشتر به شکل اختصار به خواص این ماده برای بیماری های مختلف اشاره کنیم:

    بهبود مشکلاتی ازجمله : مشکلات گوش ، تورم مفاصل، سر درد، زگیل ها، بیماری پارکینسون، گرفتگی صدا، آلرژی، تورم و التهاب گلو، سرماخوردگی، برونشیت، ورم معده، ورم ملتحمه، سردرد، میخچه، اگزما، انواع بیماری های ریوی، زخم معده و بیماری های گوارشی، بهبود عفونت های مجاری ادراری، نقرس، احتقان سینه، سینه پهلو، کنترل سرطان

    این ماده همانند عسل و ژل رویال و گرده گل از خواص زیادی برخوردار است اما متاسفانه سال های اخیر در کشور ما چندان شناخته شده نیست این ماده در طب سنتی گذشته برای درمان بسیاری از بیماری ها کاربرد داشته است.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *