زنبور بازار
زنبور بازار
خواص عسل

آشنایی با خواص عسل برای سلامتی

آشنایی با خواص عسل برای سلامتی

    آیا درباره ی خواص عسل چیزی می دانید؟ همان طور که می دانید تاریخ استفاده از عسل به قدمت زندگی بشر است. این غذای طبیعی خواص زیادی دارد و از ارزش غذایی بالایی برخوردار است. همان طور که می دانید به شکل علمی ثابت شده است که این ماده ی غذایی فواید بسیار زیادی برای بدن انسان دارد برای آشنایی بیشتر شما قصد داریم در زنبور بازار به عنوان مرجع نیازمندی های زنبورداران به بررسی خواص عسل بپردازیم.

بررسی خواص عسل

خواص ضد باکتریایی عسل:

    خاصیت ضد باکتریایی به این مفهوم است که این ماده ی غذایی قادر است باکتری ها را نابود کند.در ارتباط با خواص ضد باکتریایی عسل باید بگوییم که اغلب این ویژگی در برابر باکتری های گرم مشاهده شده است.

خاصیت باکتری استاتیک:

    این ویژگی یعنی عسل این امکان را دارد که از رشد و تکثیر باکتری ها پیشگیری کند.

خواص غذایی عسل:

    کارشناسان تغذیه عقیده دارند که به علت امکان جذب آسان و مقاومت بالا در مقابل کوفتگی های به خصوص کوفتگی ناشی از فعالیت فیزیکی مقاومت مناسبی را ایجاد می کند. از دیگر خاصیت های عسل تقویت حافظه و کارایی بیشتر آن است. با توجه به این موارد افراد بیمار و سالم می توانند برای درمان ضعف، جذب و هضم غذا موثر باشد. این ماده ی غذایی می تواند به رشد نوزادان، درمان کم خونی و بی اشتهایی همچنین تثبیت میزان کلسیم کمک کند.

داروی ضد آلرژیک:

    از دیگر خواص عسل می توانیم خاصیت ضد التهابی آن اشاره کنیم که باعث می شود علایم آلرژی کاهش پیدا کند. وجود مقدار مناسب گرده گل در ساختار عسل مانند یک واکسن طبیعی عمل می کند. افرادی که به آلرژی های فصلی دچار هستند می توانند برای درمان آبریزش بینی و خارش چشم از این ماده استفاده کنند. وجود گرده ی گل در عسل باعث می شود که آنتی بادی هایی تولید می کند که باعث ارتقاء سیستم ایمنی بدن می شود. برخی از افراد عقیده دارند که بهتر است افراد از عسل طبیعی منطقه ی زندگی خودشان استفاده کنند.

خواص عسل برای تقویت حافظه:

    همه ی افراد با افزایش سن علاقه مند هستند که از حافظه ی قوی برخوردار باشند. عسل به علت آنتی اکسیدان موجود باعث تاثیر شگفت انگیزی در سلول های مغزی می شوند. طبق گزارشات علمی ثابت شده است که چند نوع آنتی اکسیدان موجود در عسل باعث می شود که مغز در بهترین حالت خود قرار بگیرد. تحقیقات نشان داده است که زنان در دوران پس از یائسگی با مصرف روزانه یک قاشق عسل می توانند به تقویت حافظه خود کمک کنند. جذب کلسیم در مغز نیز باعث کاهش زوال عقل در دوران سالمندی می شود.

خواص عسل

درمان آکنه:

    وجود آکنه ها در دوران جوانی و نوجوانی به عنوان یکی از نگرانی های افراد به شمار می رود. وجود هومکتانت ها به عنوان مواد جاذب رطوبت در عسل این امکان را به وجود می آورد که درصد رطوبت پوست افزایش پیدا کرده که باکتری هایی که باعث ایجاد آکنه هستند از بین بروند. می توانید عسل را به رژیم غذایی خود اضافه کنید یا اینکه به شکل موضعی آن را بر نواحی مستعد آکنه بمالید.

بهبود وضعیت خواب:

    اگر شما جزو آن دسته از افراد هستید که با مشکل بی خوابی رنج می برند می توانند با مصرف این داروی طبیعی استفاده کنید. به شکل اجمالی عملکرد عسل برای بهبود بی خوابی به این شکل است که شیرینی عسل باعث افزایش انسولین در خون شده این مسئله باعث آزاد شدن سروتونین فرستنده عصبی می شود. بعد از آنکه سروتونین ترشح شد بدن آن را به ملاتونین تبدیل می کند که این ماده ی شیمیایی به بهبود خواب افراد کمک می کند. علاوه بر این آمینواسیدهای موجود در عسل باعث تولید آمینو اسید تریپتوفان می شود که با رسیدن این ماده به مغز به سروتونین و در انتها به ملاتونین تغییر یافته و باعث بهبود عملکرد خواب در بدن افراد می شود. می توانید برای درمان بی خوابی از موادی مانند بابونه، شیر بادام، فلفل و…. به عنوان ترکیب مناسب با عسل استفاده کنند.

خواص عسل برای درمان سوختگی ها و زخم ها:

    عسل از ماهیت آنتی بیوتیکی برخوردار بوده و همین امر باعث می شود که در درمان و تسکین زخم ها و سوختگی ها بسیار موثر است. در صورتی که جای زخم یا سوختگی بر روی بدن شما باقی مانده است می توانید با استفاده از عسل آن را رفع کنید. خاصیت آنتی باکتریال عسل باعث می شود که سطح زخم یا سوختگی ضدعفونی شده و در برابر باکتری هایی موجود در زخم مانند استافیلوکوکوس اورئوس و MRSA مقاومت بالایی از خود نشان دهد. جالب است بدانید در اوایل قرن 20 یعنی تا پیش از کشف پنی سیلین مدت طولانی از عسل به عنوان داروی ضد عفونت استفاده می کردند.

تاثیر عسل بر درمان رفلاکس معده:

    می توانید از عسل به عنوان داروی موثر در درمان رفلاکس استفاده کنید. ادعاهایی وجود دارد که عسل باعث از بین رفتن عفونت های H. pylori در درون بدن می شود این باکتری ها عامل بیماری زخم معده هستند از این رو عسل به عنوان درمان زخم معده نیز شناخته می شود. در ارتباط با درمان بیماری رفلاکس باید بگوییم که بعد از مصرف عسل این ماده ی غذایی دیواره ی مری را پوشش می دهد که باعث کاهش التهاب در مری و درمان آسیب های مری ناشی از سوزش اسید معده می شود.

    به عقیده ی برخی از کارشناسان مواد غذایی وجود آنزیم های مفید در عسل باعث بهبود فرایند گوارش شده و به این ترتیب رفلاکس کاهش پیدا می کند.

تقویت سیستم دفاعی بدن:

    با توجه به اهمیت سیستم ایمنی بدن و نقش آن در سلامتی افراد وجود یک ماده ی طبیعی برای ارتقاء این خصوصیت بدن انسان به عنوان یک موهبت است. در صورتی که از مشکل سیستم دفاعی ضعیف رنج می برید با مصرف منظم عسل می توانید در برابر امراض و بیماری ها مقاوم شوید. وجود آنتی اکسیدان ها و خاصیت آنتی باکتریال عسل باعث می شود که سیستم دفاعی بدن شما در برابر بیماری ها مقاوم باشد.

اشتراک گذاری
برچسب‌ها:

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *