زنبور بازار
زنبور بازار
صادرات عسل

آشنایی با صادرات عسل

آشنایی با صادرات عسل

    زنبور بازار به عنوان بزرگ ترین بازار نیازمندی های زنبورداران قصد دارد به بررسی صادرات عسل بپردازد. همان طور که می دانید با توجه به اینکه صادرات عسل مانند دیگر کالاها باید براساس رعایت یک سری قوانین و ضوابط انجام بگیرد، عسلی که از زنبورداران خریداری می شود نمی تواند به صورت مستقیم وارد چرخه صادرات شود پس از خریداری و جمع آوری عسل ها لازم است که از لحاظ بهداشتی و کیفیت تحت کنترل و آزمایش قرار بگیرد تا سلامت آن تایید شود.

    لازم است که در هنگام صادرات عسل یک سری دستورالعمل های ضروری رعایت شود، اولین گزینه این است افراد پیش از ورود به بازار صادرات باید در ارتباط با خرید و فروش، نحوه ی بسته بندی، انتقال محموله، خرید و فروش و ثبت سفارش و… اطلاعات کسب کنند. اما مهم ترین نکته که در این زمینه باید رعایت شود تشخیص عسل اصل (عسل مرغوب و با کیفیت) از اصل تقلبی (عسلی که در تولید آن تقلب یا تغذیه وجود دارد) است.

گام به گام تا صادرات عسل

    در کل برای صادرات این ماده ی ارزشمند باید به چند فاکتور اساسی اشاره کرد:

 

1- مطالعه بازار خارجی

     مطالعه بازار در کشور یا کشور های مقصد از اهمیت بالایی برخوردار است ، شما باید بدانید که در کشور مقصد میزان تولید عسل چقدر است؟ هزینه تمام شده عسل برای زنبورداران کشور مقصد چقدر است؟ قیمت خرده فورشی عسل در کشور مقصد چقدر است؟ میزان تولید عسل در کشور مقصد چقدر از میزان مصرف عسل کمتر است؟ (بازار صادرات عسل به کشور مقصد چه اندازه ای دارد؟) و …

2- تهیه طرح توجیه اقتصادی

    طرح توجیه اقتصادی با استفاده از پارامتر های اقتصاد مهندسی کمک شایانی به موفقیت شما در صادرات عسل خواهد کرد، پس از پایان مطالعه بازار در صورتی که به این نتیجه رسیدید کشور مورد مطالعه برای صادرات عسل مناسب است از یک اقتصاددان یا مهندس صنایع بخواهید با داده های جمع آوری شده و مطالعه بازار عسل داخل کشور طرح توجیه اقتصادی صادرات عسل را تهیه کند، در این طرح شما متوجه می شوید چه اندازه نیاز به سرمایه گذاری دارید؟ چند سال طول می کشد تا سرمایه شما بازگردد؟ و…

3- مطالعه قوانین و استانداردهای صادرات عسل

    آگاهی از قوانین و استانداردهای مربوط به ورود و خروج عسل در کشورهای مقصد و مبدا بسیار مهم است. برای دستیابی به اطلاعات معتبر می توانید به وبسایت های قابل اطمینان مانند اتاق بازرگانی مراجعه کرده و از مقررات لازم اطلاع پیدا کنید.این کار شما را برای خرید عسل از زنبورداران ، آیتم های مورد آزمایش برای پاس کردن استانداردها و… کمک خواهد کرد. استاندارد ها به دو دسته استاندارد های اجباری و اختیاری تقسیم می شوند، همان طور که مشخص است رعایت استاندارد های اجباری، الزامی بوده و حتماً بررسی می شوند، شما می توانید برای جلب اطمینان مشتریان خود استاندارد های اختیاری را نیز رعایت کنید.

4- مطالعه مشتریان

    پس از انجام اقدامات فوق (یا به صورت موازی با آن ها) مطالعه مشتریان را در کشور مقصد آغاز کنید، شما نیاز دارید که بدانید سلیقه مشتریان در کشور مقصد چگونه است، می توانید از روش پیدا کردن پرفروش ترین برند عسل در آن کشور کمک بگیرید یا مستقیماً با مشتریان مواجه شده و از آن ها نظرخواهی کنید، باید متوجه شوید زنبورداران کشور مقصد چه نوع عسلی را نمی توانند تولید کنند(مثلا اگر بفهمید که عسل کنار در آن کشور تولید نمی شود پس می توانید عسل کنار را با خیال راحت تری صادر کنید) ، مشتریان در آن کشور چه نوع و طعم عسلی را می پسندند؟ و…

5- ثبت برند و اخذ مجوز های لازم

    در حوزه برند سازی و … مطالعه کنید و سپس برند خود را ثبت کنید، سلیقه مشتریان کشور مقصد، حرف اول را در طراحی برند شما می زند، همزمان مجوز های لازم را هم از مراجع ذی صلاح اخذ کنید تا همه کار ها قانونی باشد.

6- شروع بازاریابی

     در صورت موفقیت آمیز بودن مطالعات فوق حال باید بازاریابی صحیح را در کشورهای خارجی انجام شروع کنید، انجام صحیح این کار امکان موفقیت شما بسیار افزایش خواهد داد. برای انجام این عملکرد صحیح می توانید از یک تیم تخصصی بازاریابی بین المللی کمک بگیرید تا با استفاده از تجربیات خود در زمینه تجارت خارجی در صورت نیاز مذاکراتی را که مربوط  به بازاریابی خرید و فروش عسل را انجام دهید.

7- خرید عسل

    در زمان ثبت برند و اخذ مجوز ها یا زمان بازاریابی می توانید به صورت موازی برای خرید عسل از زنبورداران داخلی اقدام کنید، در صورتی که در بخش مطالعه قوانین و استاندارد ها، با استاندارد های سخت گیرانه کشور مقصد مواجه شدید می توانید به تعدادی زنبوردار مورد اعتماد سفارش تولید عسل دهید یا از روش قرارداد سلف استفاده کنید تا مطمئن شوید عسل شما می تواند استاندارد های کشور مقصد را پاس کند.

8- بسته بندی عسل

    بسته بندی صحیح یکی از ارکان مهم صادرات است پس می توان گفت یکی از مهم ترین فاکتورهایی که در رابطه با عسل صادراتی وجود دارد بسته بندی آن است، به جرات می توان ادعا کرد که بسته بندی مناسب به عنوان یکی از اساسی ترین پارامترها در استقبال مشتریان خارجی برای خرید عسل به شمار می رود. یک بسته بندی زیبا و جذاب قطعا تاثیر زیادی در انتخاب افراد خواهد گذاشت.

    معمولا در بسته بندی های ظروف عسل از دو متریال شیشه و پلاستیک استفاده می شود که می توانید از یک شکل ساده استفاده کنید یا با انتخاب هوشمندانه ی یک طرح خلاقانه مشتریان بیشتری را به خود جذب کنید اما قدر مسلم در بسته بندی ظروف عسل این است که همه ی بسته بندی ها باید به صورت کاملا بهداشتی و استاندارد باشند و دارای لیبل های استاندارد بوده و محکم و بادوام باشند تا مانع ریختن مواد داخل آن شوند. هر چقدر طراحی بسته بندی شما نوآورانه و خلاقانه تر باشد می تواند اعتبار شما را نزد مشتری خارجی بیشتر کند.

 

مجوزهای لازم برای صادرات عسل

    عسل نیز مانند دیگر کالاهای صادراتی نیاز به اخذ مجوز برای صادرات دارد. افراد باید برای اخذ مجوز به سازمان های مختلف مراجعه کنند این سازمان ها شامل گواهینامه ی سازمان دامپزشکی و بهداشت است. در صورتی که قصد دارید عسل را به شکل بسته بندی شده صادر نمایید باید از سمت سازمان استاندارد نیز تاییدیه دریافت کند. افرادی که قصد دارند عسل صادر کنند باید دارای کارت بازرگانی باشند.

    معمولا صادرات عسل از طریق شرکت های حقوقی انجام می پذیرد. شرکت هایی که قصد انجام این کار را دارند باید استانداردها و الزامات لازم را جهت صادرات رعایت کنند این موارد شامل بسته بندی و برچسب به زبان کشور مقصد، میزان ساکاروز مجاز و ….. است یکی از ویژگی های عسل ایران این است که بافت گیاهی متفاوت در کشور ما باعث شده که استان های مختلف این توانایی را داشته که عسل هایی را با کیفیت متفاوت تولید کنند و آن را به فرصت مناسبی برای ارز آوری از طریق این ماده ی ارزشمند تبدیل کنند.

    کشورهای مختلفی در دنیا مانند نیوزیلند، آرژانتین و چین به عنوان بزرگترین صادرکنندگان عسل شناخته می شوند و رتبه ی کشور ما در این زمینه در رتبه ی چهارم قرار دارد. فراموش نکنید که برای موفقیت در صادرات عسل باید عوامل مهم و تاثیر گذار را شناسایی کرده و از تجربیات افرادی که در این زمینه فعالیت دارند نیز استفاده کنید و با مدیریت هزینه ها راه صحیح را انتخاب کنید. یکی از عوامل تاثیرگذار اولیه خرید عسل مرغوب است که باید برای این کار باید به شکل مستقیم با زنبورداران ارتباط برقرار کنید. همان طور که قبلا اشاره کردیم این ماده ارزشمند می تواند به عنوان یکی از کالاهای ارز آور مطرح شود در صورتی که قوانین و مقررات لازم را رعایت کنید.  

اشتراک گذاری
برچسب‌ها:

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *