زنبور بازار
زنبور بازار
خواص زهر زنبور عسل

درباره خواص زهر زنبور عسل چه می دانید؟

    استفاده از خواص زهر زنبور عسل قرن ها مرسوم بوده است. اما در حال حاضر برای استفاده از این ماده روش های متفاوتی نسبت به گذشته ایجاد شده است. در گذشته افراد برای استفاده از خواص زهر زنبور عسل خود را در معرض نیش آن قرار بدهند. این روش مشکلاتی را در بر داشت مانند ترس، درد و مشخص نبودن دوز زهر و…، نکته ی دیگری که وجود دارد این است که امکان تعیین جای دقیق و صحیح نیش نیز وجود نداشت و مهم تر اینکه زنبور عسل به علت از دست دادن نیش خود جانش را از دست می داد.

    امروزه روش های گوناگونی برای استحصال زهر زنبور عسل وجود دارد که دیگر مانند گذشته نیاز به نیش زدن مستقیم توسط زنبور عسل نیست. به این ترتیب که با استفاده از شیوه های گوناگون زهر زنبور عسل را جمع آوری کرده و سپس مورد استفاده قرار می دهند. البته این نکته را فراموش نکنید که در بعضی از نقاط دنیا هنوز از روش مستقیم استفاده می شود اما به علت استفاده ی ساده از زهرهای استحصال شده کم کم استفاده مستقیم از نیش زنبور عسل کم رنگ شده یا از بین رفته است. زهر زنبور عسل را فرآوری کرده و به شکل تزریقی و خوراکی استفاده می کنند.

    ممکن است انتخاب روش مناسب برای استفاده از خواص زهر زنبور عسل مشکل باشد که می توانید براساس پارامترهایی بهترین روش را انتخاب کنید.

زنبور عسل
زنبور عسل

پارامترهای موثر در انتخاب روش در استفاده از خواص زهر زنبور عسل

    همان طور که در ابتدا اشاره کردیم در گذشته برای بهره مندی از خواص زهر زنبور عسل تنها یک گزینه پیش رو داشتید آن هم که خود را در معرض نیش زنبور عسل قرار بدهید. اما در حال حاضر دامنه انتخاب روش درمانی بسیار گسترده تر از گذشته است و افراد این امکان را دارند تا بر اساس نوع بیماری که به آن ابتلا دارند تصمیم بگیرند که از چه نوع روشی برای درمان با زهر زنبور عسل استفاده کنند.

    اکثر اطبا و پزشکانی که درمان با زهر زنبور عسل یا زنبور درمانی را دنبال می کنند عقیده دارند که افراد با بیماری های خاص امکان برخورداری از روش های درمانی متفاوت را دارند. به عنوان مثال اگر افرادی که قرار است از خواص زهر زنبور عسل استفاده کند به بیماری های پوستی و اگزما دچار است بهتر است از کرم هایی استفاده کند که حاوی زهر زنبور عسل هستند برای درمان این نوع بیماری ها موثر است با توجه به اینکه مصرف زهر زنبور عسل با دوز پایین نمی تواند برای درمان این بیماری موثر باشد.

    در کنار این موارد فرد تصمیمات فرد نیز حائز اهمیت است برخی از افراد از نیش زنبور می ترسند و بعضی از بیماری های پوستی مانند بعضی از آلرژی ها امکان مصرف موضعی و بهره گیری مستقیم از خواص زهر زنبور عسل ندارند. در نتیجه افراد باید به دنبال روشی متناسب با بیماریشان باشند.

عسل گون کوهرنگ
روش استفاده مستقیم از نیش زنبورعسل

پرکاربرد روش درمانی و استفاده از خواص زهر زنبور عسل

    با توجه به روش هایی که در بالا به آن ها اشاره کردیم بیشتر افراد تمایل دارند که بدانند که بهترین روش و پرکاربرد ترین زهر درمانی به وسیله زهر زنبور عسل روش تزریقی آن است. درست است که این روش نیز مشکلات و خاص خود را دارند. اما پزشکان توصیه می کنند که بهتر است زهر زنبور عسل را با استفاده از شبیه سازی نیز زنبور عسل وارد بدن فرد بیمار کنند.

    نکته ی جالبی که وجود دارد این است که برای تزریق زهر زنبور عسل نیز روش های متفاوتی وجود دارد که این امر باعث می شود که افراد در شرایط گوناگون بتوانند از آن استفاده کنند. یکی از روش هایی که در ایران نیز بسیار پر کاربرد است زهر درمانی زنبور عسل به کمک الکتروفورز است که در کشور ما هم بسیار محبوب است.

    در صورتی که پزشکان این روش را برای شما تجویز کردند بدون نگرانی انجام دهید. روش های دیگری برای زهردرمانی زنبور عسل وجود دارد که برای بیماری هایی نظیر آرتروز، ایدز، درد های قاعدگی و… تجویز می شود معمولا روش تزریقی است. برای آشنایی بیشتر با خواص زهر زنبور عسل می توانید “کتاب اعجاز زهر زنبور عسل در درمان بیماری ها” را مطالعه کنید.

ترکیبات اصلی زهر زنبور عسل چیست؟

    در ارتباط با خواص زهر زنبور عسل باید بدانید که این ماده از ترکیب 18 ماده فعال که شامل آنزیم های مختلف و آمین ها، پپتیدها و مواد فرار دیگری تشکیل می شود. زهر زنبور عسل ترکیب بسیار پیچیده ای دارد.

    زهر زنبور عسل به شکل طبیعی یک مایع شفاف است که 88 درصد آن آب بوده و ساختاری اسیدی داشته و مزه ی آن نیز تلخ است. میزان سمی که از یک کلنی زنبور عسل به دست می آید یک گرم زهر خالص است که به شکل خشک شده می باشد. برای تولید 50 میلی گرم زهر به یک هزار زنبور احتیاج است.

    این زهر به راحتی در آب حل می شود ولی در برابر الکل از خود مقاومت نشان می دهد. زهر زنبور عسل در مجاورت هوا خشک شده و به رنگ زرد در می آید. از دیگر ویژگی های آن می توانیم به مقاومت بالا در برابر حرارت اشاره کنیم که تا 100 درجه سانتیگراد حرارت را تحمل کرده بدون اینکه تغییر محسوسی در آن ایجاد شود.

    زهر زنبور عسل در عین این که باعث التهاب و درد می شود از خاصیت ضد التهابی است. این ماده از خواص فوق العاده ای مانند خواص ضد سرطانی، ضد باکتریایی و ضد ویروسی برخوردار است.

    سم یا زهر زنبور عسل دارای موادی مانند پپتیدهای آپامین و آدولاپین است که ترکیب آن ها از عملکردی سمی برخوردار است اما در عین حال به عنوان تسکین دهنده ی درد و خواص ضد التهابی است که علاوه بر آن مواد دیگری مانند فسفولیپاز A2 است، فسفولیپاز A2 آنزیم و آلرژی وجود دارد که باعث صدمه دیدن و التهاب سلول ها می شود و در عین حال پژوهشگران عقیده دارند که این آنزیم ها از خواص محافظت کننده سیستم ایمنی بدن و خاصیت ضد التهابی برخوردار است. 

    همان طور که می دانید خواص زهر زنبور عسل بر هیچکس پوشیده نیست اما مصرف این ماده می تواند هم مضر و مفید باشد. اما به قطع یقین پژوهش ها ثابت کرده است که زهر زنبور عسل دارای خواص درمانی است.

    می توانید برای استفاده از این ماده از روش آپیتراپی که به عنوان یک روش درمانی مکمل است کمک بگیرید.

آگهی‌های ویژه

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *